Contract sponsorizare versus publicitate

Contract sponsorizare este o alternativă destul de utilizată în domeniul publicitar. Prin intermediul său, beneficiarii realizează activități care au ca principal scop promovarea produselor și serviciilor pe care le prestează sponsorii. Tocmai de aceea, contractul de sponsorizare este adesea confundat cu cel de publicitate. Termenii din domeniul contabil sunt de cele mai multe ori mult prea tehnici și greu de înțeles. Un expert contabil Cluj Naopoca îți va explica pe larg care sunt principale lucruri pe care ar trebui să le știi.

În ceea ce privește contractul de sponsorizare există câteva aspecte de care ar trebui să ții cont:

–          Contractul de sponsorizare se încheie în formă scrisă, cu specificarea obiectului, valorii și duratei sponsorizării. Se menționează, de asemenea, care sunt drepturile și obligațiile părților.

–          Sponsorul sau beneficiarul are dreptul să aducă la cunoștință publicului sponsorizarea prin promovarea numelui, a mărcii sau a imaginii sponsorului. Expunerea sponsorizării ar trebui realizată într-un mod care să nu lezeze, direct sau indirect, activitatea sponsorizată, bunele moravuri sau liniștea publică.

–          Potrivit art. 5 alin (5)din Legea 32/1994 în cadrul activităților de sponsorizare este interzisă efectuarea de reclamă sau publicitate comercială. Poate fi adus la cunoștință publicului numai numele sponsorului, marca sau imaginea.

–          Din punct de vedere fiscal, cheltuielile de sponsorizare sunt nedeductibile în momentul realizării calculului final. Totuși, se scad sumele aferente din impozitul pe profit datorat valorii minime dintre:

1.  valoarea calculată prin aplicarea a 0,75% cifrei de afaceri

2. valoarea de 20% din impozitul pe profit datorat.

Microintreprinderile care efectuează sponsorizări pentru susținerea entităților nonprofit si a unităților de cult scad sumele aferente din impozitul pe venit până la nivelul valorii de 20%. Sumele care nu sunt scăzute din impozit se reportează în trimestrele următoare.

Care este diferența dintre contract sponsorizare și contract publicitate?

Spre deosebire de sponsorizare, publicitatea propriu-zisă înglobează mai multe definiții și activități. Reprezintă, așadar:

–          Modalitatea prin care un brand își promovează produsele și serviciile publicului.

–          Orice tip de comunicare prin intermediul căruia sunt promise clienților beneficii reale atât din punct de vedere funcțional, cât și estetic.

–          Difuzare de informații care vizează calitatea, prețul și utilitatea produselor și serviciilor.

În ceea ce privește canalele prin care sunt distribuite informațiile sunt utilizate diverse mijloace:

–          Social media – Dintr-o asemenea categorie fac parte toate rețelele sociale precum Facebook, Instagram, Twitter, Tik Tok și lista poate continua.

–          Televiziunea și radioul – Spoturile publicitare pot fi difuzate pe ambele canale.

–          Bannerele și afișele – Expuse mai ales pe clădiri sau în locuri special amenajate.

–          Pliantele și cataloagele – Sunt deținute exclusiv de firma care apelează la tehnicile de promovare. De cele mai multe ori, sunt afișate în diverse showroom-uri sau spații închiriate.

–          Presa scrisă – Deși este o metodă mai puțin utilizată, nu este o variantă complet ineficientă. În contextele potrivite, poate aduce rezultate palpabile.

Din punct de vedere fiscal, cheltuielile aferente activităților de promovare sunt deductibile la calculul rezultatului fiscal. Sunt efectuate în scopul desfășurării activității economice și includ:

–          Cheltuielile de reclamă și publicitate efectuate în scopul popularizării produselor sau serviciilor,

–          Costurile asociate producerii materialelor necesare pentru difuzarea mesajelor publicitare

–          Bunurile care se acordă în cadrul unor campanii publicitare ca mostre, pentru încercarea produselor și demonstrații la punctele de vânzare.

Contract sponsorizare pare la prima vedere destul de asemănător cu cel de publicitate. Totuși, lucrurile nu stau tocmai așa. Domeniul contabilității este unul vast, plin de expresii și detalii complexe pe care numai un cunoscător le poate cunoaște.

Apelează cu încredere la servicii contabile Cluj Napoca realizate de profesioniști și bucură-te de avantajele numeroase pe care le oferă!

Fii la zi cu noutățile din domeniul financiar-contabil!