- 25 noiembrie 2021
- Posted by: Optim Tax Accounting
- Category: Sfaturi utile
Inventarierea patrimoniului reprezintă în termeni cât mai simpli procesul prin care firmele își definitivează situația financiară. Se inventariază active, datorii, capitaluri proprii, bunuri și valori diverse. Este nevoie, așadar, de o atenție deosebită la detalii pentru a nu întâmpina erori sau situații neplăcute. Un expert contabil Cluj Napoca va realiza întreaga procedură de inventariere conform standardelor înalte de profesionalism, seriozitate și funcționalitate. De asemenea, te va ajuta să înțelegi mult mai bine detaliile de natură legislativă.
Legea contabilității nr. 82/1991, republicată cu modificările ulterioare, prevede ca următoarele entități să realizeze inventarierea elementelor care fac parte din patrimoniu:
– societățile comerciale, companiile naționale, regiile autonome, institutele naționale de cercetare-dezvoltare, societățile cooperatiste și celelalte persoane juridice;
– instituțiile publice, asociațiile și celelalte persoane juridice cu și fără scop patrimonial;
– subunitățile fără personalitate juridică, cu sediul în străinătate, care aparțin persoanelor juridice cu sediul în România.
– subunitățile fără personalitate juridică din România deținute de entități juridice care au sediul în străinătate;
– organismele de plasament colectiv care nu sunt alcătuite pe baza unui act constitutiv.
Legea se aplică, de asemenea, și persoanelor fizice care derulează diverse activități producătoare de venit și ale căror încasări sunt determinate în sistem real. În asemenea cazuri, deținătorii entităților au obligația de a conduce evidența contabilă pe baza regulilor contabile în partidă simplă sau dublă.
Nerespectarea reglementărilor legale în ceea ce privește realizarea procesului de inventariere constituie contravenție. Amenda pe care o pot primi firmele începe de la 400 de lei și poate ajunge în unele cazuri până la 5.000 de lei.
Când se efectuează inventarierea patrimoniului?
Procesul de inventariere este unul destul de complex, care necesită experiență în domeniu. Tocmai de aceea, ar trebui să apelezi la servicii specializate, mai ales dacă deții o afacere la început de drum.
Specialiștii în contabilitate vor avea grijă să analizeze toate aspectele care țin de gestionarea corectă a fiecărei surse de venit de la nivelul firmei. La final vei primi rapoarte detaliate și soluții personalizate cu ajutorul cărora poți rezolva rapid probleme diverse întâmpinate pe parcursul exercițiului financiar. De asemenea, perioada de inventariere va fi respectată cu strictețe, indiferent de situație. Etapele se vor realiza:
– Cel puțin o dată în timpul exercițiului financiar, de obicei în luna decembrie
– În cazul fuziunii sau încetării activității
Însă, există și alte situații care impun realizarea înregistrării și evaluării activelor și bunurilor diverse. Vei fi obligat, așadar, să derulezi etapele de inventariere:
– La cererea organelor de specialitate cu ocazia efectuării unui control. În cazul în care lucrurile nu sunt întocmite așa cum trebuie, firma va suporta consecințele aferente.
– Ori de câte ori există indicii că există probleme în ceea ce privește activitatea de gestiune. Un profesionist în domeniu te va ajuta să ai o evidență clară asupra fișelor de magazie, balanței stocurilor sau rapoartelor de gestiune.
– În cazul în care intervine o situație de predare-primire de gestiune;
– Cu prilejul reorganizării gestiunilor
– Ca urmare a calamităților naturale care au creat pagube diverse stocurilor deținute sau altor cazuri de forță majoră. Într-un asemenea mod vei putea avea o perspectivă nuanțată a pierderilor materiale și financiare pe care le-a suferit firma.
– În alte cazuri prevăzute de lege.
Inventarierea patrimoniului este o acțiune care ar trebui realizată în mod profesionist de toate firmele, fie că sunt sau nu la început de drum. Orice greșeală care poate apărea din cauza neatenției sau nepăsării poate avea numeroase repercusiuni asupra dezvoltării afacerii. Tocmai de aceea, ajutorul specializat este mai mult decât necesar.
Alege să realizezi lucrurile ca la carte și optează pentru servicii contabile de gestiune Cluj Napoca! Rezultatele finale vor fi cu siguranță pe măsura așteptărilor.
Pentru mai multe informații, te invităm să fii alături de noi și aici!